zondag 23 door het jaar B

Vandaag, op 8 september, vieren we het feest van de geboorte van de heilige Maagd Maria. Deze feestdag kent normaal gesproken haar eigen lezingen. Dit jaar valt het feest echter samen met een zondag, en daarom beslist de Kerk om de lezingen van deze betreffende zondag te gebruiken.

Uit de profeet Jesaja 35, 4-7a

Zeg tegen het moedeloze volk: ‘Wees sterk en vrees niet, want jullie God komt met zijn wraak. Gods vergelding zal komen, Hijzelf zal jullie bevrijden.’
Dan worden blinden de ogen geopend, de oren van doven worden ontsloten. Verlamden zullen springen als herten, de mond van stommen zal jubelen: waterstromen zullen de woestijn splijten, beken de dorre vlakte doorsnijden. Het verzengde land wordt een waterplas, dorstige grond een bronrijk gebied; waar eenmaal jakhalzen huisden, maakt dor gras plaats voor riet en biezen.

Tussenzang: Uit Ps 146

(tekst onder geluidsfragment)

Refr.: De Heer zal ik loven, mijn leven lang.

De Heer doet altijd zijn woord gestand,
verdrukten verschaft Hij recht.
De Heer geeft brood aan wie honger heeft,
gevangenen geeft Hij de vrijheid.

De ogen van de blinden opent de Heer,
gebrokenen richt Hij weer op.
De Heer bemint de rechtvaardigen,
de Heer behoedt de ontheemden.

De Heer geeft wees en weduwe steun,
maar zondaars laat Hij verdwalen.
De Heer is koning in eeuwigheid,
uw God, Sion, heerst over alle geslachten.

Uit de brief van Jakobus 2, 1-5

Broeders en zusters,
het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen voortrekt op grond van uiterlijkheden. Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden. Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed,’ terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Blijf maar staan, of ga daar maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,’ meet u dan niet met twee maten? Dan wordt uw oordeel toch door verkeerde overwegingen bepaald?
Luister, geliefde broeders en zusters: heeft God niet juist hen die naar wereldse maatstaven arm zijn, uitgekozen om rijk te zijn door het geloof en deel te krijgen aan het koninkrijk dat Hij heeft beloofd aan wie Hem liefhebben?

Vers voor het evangelie (Joh 1, 12)

Alleluia.
Aan allen die Hem ontvingen
gaf Hij het vermogen
om kinderen van God te worden.
Alleluia.

Uit het evangelie volgens Marcus 7, 31-37

Jezus vertrok weer uit de omgeving van Tyrus en ging via Sidon naar het Meer van Galilea, dwars door het gebied van de Dekapolis. Daar werd iemand bij Hem gebracht die doof was en gebrekkig sprak, en men smeekte Hem om deze man de hand op te leggen.
Hij nam de man apart, weg van de menigte, stak zijn vingers in diens oren en raakte met speeksel zijn tong aan. Hij sloeg zijn blik op naar de hemel, zuchtte diep en zei tegen hem: ‘Effata!’, wat betekent: ‘Ga open!’
Daarop gingen zijn oren open, zijn tong kwam los en hij kon normaal spreken.
Hij beval de omstanders om aan niemand te vertellen wat er gebeurd was; maar hoe strenger Hij het hun verbood, hoe meer ze het rondvertelden.
De mensen waren geweldig onder de indruk en zeiden: ‘Alles wat Hij doet is goed: zelfs doven laat Hij horen en stommen laat Hij spreken.’

Van Woord naar leven

‘GA OPEN’
(Bij Mc 7, 31-37)

Het evangelie van vandaag brengt ons opnieuw in de nabijheid van Christus. In de ontmoeting met de doofstomme zien we hoe Jezus’ woord en aanraking de man ten diepste geneest. Jezus heelt de doofstomme, niet alleen door een fysieke handeling, maar vooral door het uitspreken van zijn levende woord: ‘Effata! – Ga open!’
Dit woord gaat veel verder en dieper dan enkel het lichamelijke. Het ‘effata’ is een uitnodiging om onze harten te openen voor de helende kracht van Christus in heel ons wezen.

De man in het verhaal kon niet horen, en zijn spraak was gebrekkig. Er is een fysieke verbondenheid tussen luisteren en spreken: wie niet kan horen, zal moeilijk of niet kunnen spreken. Maar ook in het geloof zien we deze verbondenheid. Wie niet luistert naar het woord van God, wie niet stil wordt en openstaat voor zijn boodschap, zal moeite hebben om te spreken vanuit waarheid en geloof. Onze woorden onthullen wie wij zijn, meer dan we vermoeden. Ze dragen onze diepste gedachten en verlangens in zich. Daarom is het zo belangrijk dat we eerst leren luisteren.

Jezus roept ons op om onze oren te openen voor het woord van God – niet enkel in de Schrift, maar ook doorheen het leven zelf, waarin Hij aanwezig is en tot ons komt. Door te luisteren naar wat Hij ons wil zeggen, door zijn woord te laten doordringen in ons hart, kunnen wij onze taal zuiveren. Onze woorden krijgen dan gewicht, worden vruchtbaar en brengen leven voort.

In een wereld waar zoveel gesproken wordt zonder dat er echt geluisterd wordt, nodigt Jezus ons vandaag uit om een andere weg te gaan: eerst luisteren, zodat ons spreken vruchtbaar wordt en anderen kan raken.

Deze oproep om te luisteren brengt ons terug naar het begin van Gods relatie met zijn volk. In het boek Deuteronomium, waar God zijn eerste woorden tot Israël spreekt, begint Hij niet met het volk een opdracht te geven om te handelen of te spreken, maar met een uitnodiging tot luisteren: ‘Hoor, Israël!’ (Deut 6, 4).
Het gaat hier over een openheid voor de levende aanwezigheid van God. Luisteren dus als een ware godsontmoeting waarin God het eerste woord krijgt. Pas wanneer wij werkelijk naar Hem kunnen luisteren, zullen wij in staat zijn (lees: genade) zelf te kunnen spreken – zowel doorheen onze woorden als doorheen heel onze levenshouding.

Dit brengt ons tot het belang van het persoonlijk gebed. In ons gebed worden we uitgenodigd om niet meteen met woorden af te komen, maar om eerst in stilte bij God te zijn – een luisterende stilte. Om daarna eventueel met psalmen en andere Schritteksten naar God te luisteren.
Dit geldt niet alleen voor ons persoonlijk gebed, maar ook voor ons gemeenschappelijk gebed als Kerk. We moeten als gemeenschap allereerst een luisterende Kerk zijn. Alleen door echt te luisteren naar Christus, kunnen wij woorden spreken en handelingen stellen die anderen raken en optillen; Christus door ons en met ons.
Laten we daarom de stilte en de Schrift – in die volgorde – omarmen, zodat ons hart steeds meer gevormd wordt naar Gods beeld en onze daden in de wereld zijn liefde weerspiegelen.

Misschien nog dit: Vandaag, waar we de geboorte van de heilige Maagd Maria gedenken en vieren, worden we ook herinnerd aan haar luisterende houding. Maria, die een vrouw was van gebed en diepe openheid, stond altijd klaar om Gods aanwezigheid in haar leven te erkennen. Haar hart was open en beschikbaar voor Gods spreken, en haar stille beschikbaarheid maakte haar een instrument van Gods wil. Moge Maria – als Moeder van ieder van ons – ons binnenleiden in het échte luisteren naar God.

Laten we bidden

God van stilte,
moge uw Geest ons bezielen opdat wij ontvankelijk mogen zijn voor uw stem.
Open onze oren en onze harten, zodat we in staat zijn diep te luisteren naar uw aanwezigheid in ons leven.
Leer ons om stil te worden voor en in U.
Vervul ons diepste wezen met uw wijsheid, met Uzelf in Jezus Christus.
Zodat onze woorden en handelingen vruchten dragen; uw vruchten.
Moge zo uw liefde een gezicht krijgen in deze wereld.
In Christus, onze Broeder en Heer.
Amen.

Geliefde mensen, moge de rust van deze zondag je oren openen voor wat werkelijk telt, en je spreken tot een bron van zegen maken.
Een mooie dag!
kris


Om mee op weg te gaan

Hoe open ben ik vandaag voor de stem van God in mijn leven?

In hoeverre is mijn gebed een moment van stilte en luisteren naar God?

Hoe bewust ben ik van de verbondenheid tussen luisteren naar God en mijn spreken in het dagelijks leven?


Blog ‘Van Woord naar leven’

Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.

Klik hier voor de blog.

Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.

 

De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.