zaterdag in week 21 door het jaar
Uit de eerste brief van Paulus aan de Korintiërs 1, 26-31
Paulus benadrukt dat God bewust de nederigen en zwakken heeft gekozen om de machtigen en wijzen te beschamen, zodat niemand zich op eigen verdiensten kan beroemen, maar alleen op de Heer.
Denk eens aan het moment van uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaven wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen.
Maar u bent door Hem één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. In Christus zijn wij rechtvaardig en heilig, en in Hem zijn wij verlost, opdat het zal zijn zoals geschreven staat: ‘Wil iemand zich op iets beroemen, laat hij zich op de Heer beroemen.’
Tussenzang: Psalm 33, 12-13 + 18-21
Refr.: Gelukkig het volk dat de Heer als zijn God heeft.
Gelukkig het volk dat de Heer als zijn God heeft,
de natie die Hij verkoos als de zijne.
Uit de hemel ziet de Heer omlaag
en slaat Hij de sterveling gade.
Het oog van de Heer rust op wie Hem vrezen
en hopen op zijn trouw:
Hij zal hen redden in doodsgevaar,
bij hongersnood zal Hij hun leven sparen.
Wij wachten vol verlangen op de Heer,
Hij is onze hulp en ons schild.
Ja, om Hem is ons hart verblijd,
op zijn heilige naam vertrouwen wij.
Vers voor het evangelie (Joh. 8, 12)
Alleluia.
Ik ben het licht voor de wereld.
Wie Mij volgt loopt nooit meer in de duisternis,
maar heeft licht dat leven geeft.
Alleluia.
Uit het evangelie volgens Matteüs 25, 14-30
In deze gelijkenis benadrukt Jezus het belang van het trouw en actief gebruiken van de gaven die God ons toevertrouwt. Degenen die hun talenten goed beheren en vermeerderen, worden beloond, terwijl degenen die hun gaven verwaarlozen, niet passen in zijn Rijk. De kernboodschap is dat we verantwoordelijkheid moeten nemen voor wat ons is gegeven en dit ten volle moeten benutten in dienst van God en anderen.
Jezus hield volgende gelijkenis voor:
‘Het zal met het rijk der hemelel zijn als met een man die op reis ging, zijn dienaren bij zich riep en het geld dat hij bezat aan hen in beheer gaf. Aan de een gaf hij vijf talent, aan een ander twee, en aan nog een ander één, ieder naar wat hij aankon. Toen vertrok hij.
Meteen ging de man die vijf talent ontvangen had op weg om er handel mee te drijven, en zo verdiende hij er vijf talent bij. Op dezelfde wijze verdiende de man die er twee had gekregen er twee bij. Degene die één talent ontvangen had, besloot het geld van zijn heer te verstoppen: hij begroef het.
Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun rekenschap. Degene die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem toe en overhandigde hem nog vijf talent erbij met de woorden: “Heer, u hebt mij vijf talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er vijf bij verdiend.” Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.”
Ook degene die twee talent ontvangen had, kwam naar hem toe en zei: “Heer, u hebt mij twee talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er twee bij verdiend.” Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.”
Nu kwam ook degene die één talent ontvangen had naar hem toe. Hij zei: “Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, en uit angst besloot ik uw talent te begraven. Alstublieft, hier hebt u het terug.” Zijn heer antwoordde hem: “Je bent een slechte, luie dienaar. Je wist dat ik maai waar ik niet heb gezaaid en oogst waar ik niet heb geplant? Dan had je mijn geld dus bij de bank in bewaring moeten geven, zodat ik het bij mijn terugkomst met rente zou hebben teruggekregen. Neem hem dat talent af en geef het aan degene die er tien heeft. Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs het laatste worden ontnomen. En die nutteloze dienaar, gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”’
Van Woord naar leven
KRACHT IN KWETSBAARHEID
(Bij 1 Kor 1, 27-29)
Bij Paulus lezen we vandaag: Wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen.
Paulus wijst ons op een waarheid die vaak over het hoofd wordt gezien in een wereld waar kracht, succes en wijsheid worden beoordeeld op basis van uiterlijke prestaties. In de ogen van de wereld worden degenen die gezond, daadkrachtig en vol initiatief zijn, beschouwd als wijzen en sterken. Maar God hanteert een andere logica. Wat zwak en kwetsbaar lijkt, wordt door Hem uitgekozen om een diepere wijsheid te onthullen en om datgene wat als sterk en wijs wordt gezien, op een nieuwe manier te benaderen.
We leven in een samenleving waar de zwakken – zij die lijden onder een beperking, ouderen die hun kracht verliezen, of degenen die door pech zijn getroffen – vaak worden gezien als hulpbehoevend, als degenen die afhankelijk zijn van de goedheid van anderen. En ja, het is een deugd om de ander te helpen, om liefdadig te zijn. Maar het is belangrijk om te zien dat deze ‘zwakken’ ons meer leren dan wij hen ooit zouden kunnen geven.
Het zijn juist deze mensen, die door hun broosheid en kwetsbaarheid, het beste in ons naar boven halen. Zij roepen in ons de diepste menselijke waarden wakker: nederigheid, dienstbaarheid en liefde. Ze stellen ons voor de vraag: wat betekent het echt om sterk te zijn? Is het niet eerder de kracht om lief te hebben, om te dienen, om te buigen voor de ander in zijn kwetsbaarheid? De zogenaamde zwakken worden zo onze gidsen, die ons uitdagen om onze eigen zwakheden onder ogen te zien, voorbij de façade van kracht en zelfredzaamheid te kijken, en te groeien in ware wijsheid.
Wanneer we in contact komen met iemand die, door wat de wereld als zwak beschouwt, ons uitdaagt om lief te hebben en te dienen, worden we gevormd. De vraag is dan niet langer wie de sterke of de zwakke is, maar wie werkelijk in staat is om de ander naar grotere hoogten van liefde en menselijkheid te brengen. De kwetsbaren in onze samenleving, die ons leren wat het betekent om waarlijk mens te zijn, worden dan onze leermeesters in het leven.
In hen schuilt een wijsheid die de wereld vaak niet begrijpt, maar die alles wat we menen te weten op zijn kop zet. Wat zwak lijkt, blijkt een bron van kracht; wat onbelangrijk lijkt, wordt een bron van diepe betekenis. Zij tonen ons een weg die niet gericht is op eigen eer of kracht, maar op liefde en dienstbaarheid.
Dat is de wijsheid die Paulus ons vandaag voorhoudt.
Laten we bidden
Goede God,
wij danken U voor de wijsheid die U ons toont in de eenvoud en de kwetsbaarheid. U hebt gekozen wat de wereld als zwak beschouwt om ons te onderwijzen en te inspireren. Help ons te zien dat ware kracht schuilt in liefde en nederigheid. Geef ons het inzicht om voorbij uiterlijkheden te kijken en de diepere betekenis te vinden in onze ontmoetingen met anderen. Laat ons alzo door uw leiding de weg vinden naar een leven van oprechte liefde.
In Jezus’ naam.
Amen.
Geliefde mensen, ik wens je een weekend toe vol inspirerende ontmoetingen.
Met een genegen groet,
kris
Om mee op weg te gaan
Sta ik toe dat mensen die kwetsbaar zijn het beste in mij naar boven halen?
Hoe kan ik de wijsheid van hun kwetsbaarheid in mijn dagelijks leven integreren?
Blog ‘Van Woord naar leven’
Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.
Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.
De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.