Openheid, gemeenschap en getuigenis
Tijdens zijn homilie gisteren in het Koning Boudewijnstadion belichtte Paus Franciscus vanuit de Schriftlezingen eigen aan deze zondag thema’s als openheid, gemeenschap en getuigenis. Hij waarschuwde voor het kwetsen van de ‘kleinen’ en veroordeelde opnieuw het seksueel misbruik binnen de Kerk, waarbij hij benadrukte dat dit schandaal nooit en door niemand mag toegedekt worden. Hieronder staat de integrale homilie.
‘Wie een van de geringe mensen die in Mij geloven ten val brengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee werd gegooid’ (Mc 9, 42). Met deze woorden waarschuwt Jezus zijn leerlingen voor het gevaar van het veroorzaken van schade, dat wil zeggen: het belemmeren van de weg en het kwetsen van het leven van de ‘kleinen’. Het is een krachtige waarschuwing, een ernstige vermaning, waar we bij stil moeten staan en over moeten nadenken. Ik wil dit samen met jullie doen, in het licht van de andere Schriftteksten, door middel van drie sleutelwoorden: openheid, gemeenschap en getuigenis.
Allereerst openheid. De eerste lezing en het Evangelie vertellen ons hierover door de beweging van de Heilige Geest te laten zien. In het verhaal uit Exodus vervult de Geest niet alleen de oudsten die met Mozes naar de tent van de ontmoeting waren gegaan met de gave van profetie, maar ook twee mannen die in het kamp waren achtergebleven.
Dit zet ons aan het denken. Hoewel het in het begin als een schandaal werd gezien dat zij niet bij de groep van uitverkorenen hoorden, is het na de gave van de Geest juist een schandaal om hen te verbieden de missie uit te voeren die zij hebben ontvangen. Mozes, een nederig en wijs man, begreep dit goed. Met een open geest en een open hart zei hij: “Waren alle mensen maar profeten! Moge de Heer zijn geest op hen leggen!” (Num 11, 29). Wat een inzicht!
Deze wijze woorden lopen vooruit op wat Jezus zal zeggen in het Evangelie (vgl. Mc 9, 38-43, 45, 47-48). Hier speelt de scène zich af in Kafarnaüm, waar de leerlingen een man willen tegenhouden die demonen uitdrijft in de naam van de Meester, omdat – zo zeggen zij – “hij niet bij ons hoort” (Mc 9, 38). Ze denken: “Wie ons niet volgt, wie niet tot ‘ons’ behoort, kan geen wonderen verrichten; hij heeft daar zelfs geen recht op.” Maar Jezus verrast hen – zoals Jezus altijd doet – en Hij nodigt hen uit om verder te kijken dan hun eigen denkpatronen, om zich niet te laten ‘schokken’ door de vrijheid van God. Hij zegt tegen hen: “Houd hem niet tegen […] wie niet tegen ons is, is voor ons” (Mc 9, 39-40).
Laten we deze twee scènes goed bekijken: die van Mozes en die van Jezus. Ze hebben ook betrekking op ons en ons christelijk leven. Door ons doopsel hebben wij allemaal een zending ontvangen in de Kerk. Deze zending is een gave, geen titel om mee te pronken. De gemeenschap van gelovigen is geen kring van bevoorrechten. Het is een familie van geredden. Wij worden niet gestuurd om het Evangelie naar de wereld te brengen op basis van onze eigen verdiensten. Het is door de genade van God, door zijn barmhartigheid en door het vertrouwen dat Hij in ons stelt – ondanks al onze tekortkomingen en zonden – dat wij worden geroepen. Hij nodigt ons uit tot wat wij zelf niet kunnen. Daarom roept Hij ons, zendt Hij ons en begeleidt Hij ons geduldig, dag na dag.
Als we dus willen meewerken, met een open en welwillende liefde, aan de werking van de Geest zonder een schandaal of obstakel te zijn voor anderen door onze veronderstellingen en starheid, moeten we onze zending met nederigheid en dankbaarheid vervullen. We mogen geen wrok koesteren, maar ons verheugen dat anderen ook kunnen doen wat wij doen, zodat het Koninkrijk van God kan groeien en we ons op een dag allemaal in de armen van de Vader kunnen bevinden.
Dit leidt ons naar het tweede woord: gemeenschap. Jakobus spreekt hierover in de tweede lezing (vgl. Jak 5, 1-6) met twee krachtige beelden: de rijkdom die bedorven raakt (vgl. vers 3) en de klachten van de oogsters die het oor van de Heer bereiken (vgl. vers 4). Hij herinnert ons eraan dat de enige levensweg de weg van het geven is, van de liefde die verenigt in het delen. De weg van egoïsme leidt alleen tot afsluitingen, muren en obstakels – eigenlijk “schandalen” – die ons zelf gevangen houden en ons van God en onze broeders weghouden.
Egoïsme, net als alles wat de liefde verhindert, is “schandalig” omdat het de kleinen verplettert, de waardigheid van mensen vernedert en de roep van de armen verstikt (vgl. Ps 9, 13). Dit was waar in de tijd van de heilige Paulus en is het ook vandaag de dag voor ons. Wanneer de enige principes van persoonlijk belang en de logica van de markt de basis vormen van het leven van individuen en gemeenschappen (vgl. Apostolische aansporing Evangelii gaudium, nn. 54-58), resulteert dit in een wereld waar geen plaats meer is voor hen die in moeilijkheden verkeren, geen barmhartigheid voor degenen die fouten maken, en geen medeleven voor degenen die lijden en niet kunnen ontsnappen aan hun situatie.
Laten we eens nadenken over wat er gebeurt wanneer de kleinen worden beschadigd, gewond en misbruikt door degenen die voor hen zouden moeten zorgen. Dit veroorzaakt niet alleen wonden van lijden en machteloosheid bij de slachtoffers, maar het slaat ook diepe wonden in hun families én de gemeenschap. Met mijn hart en geest keer ik terug naar de verhalen van sommige van deze “kleinen” die ik eergisteren heb ontmoet. Ik heb ze gehoord, ik heb hun lijden gevoeld omdat ze misbruikt zijn, en ik herhaal hier: er is plaats in de Kerk voor iedereen, iedereen, iedereen, maar er is geen plaats voor misbruik, ook geen plaats voor het toedekken van misbruik. Ik vraag het iedereen: bedek het misbruik niet! Ik vraag de bisschoppen: bedek het misbruik niet! Veroordeel de misbruikers en help hen te genezen van de ziekte van het misbruik. Het kwaad mag niet verborgen blijven: het kwaad moet aan het licht komen, het moet bekend worden, zoals sommige misbruikte personen met moed hebben gedaan. Laat het bekend worden. Laat de misbruiker veroordeeld worden, of het nu een leek, een priester of een bisschop is.
Het Woord van God is helder: de “klachten van de oogsters” en de “roep van de armen” kunnen niet genegeerd of gewist worden als een dissonante noot in het perfecte concert van de welzijnsmaatschappij. Ze kunnen ook niet verstikt worden door schijnweldoenerij. Integendeel, ze vormen de levende stem van de Geest. Ze herinneren ons eraan wie we zijn: we zijn allemaal arme zondaars, en ik ben de eerste onder hen. De misbruikte personen stralen een schreeuw uit die naar de hemel stijgt, onze ziel raakt, ons schaamte aanjaagt en ons oproept tot bekering.
Laten we de profetische stem van de armen niet onderdrukken door onze onverschilligheid. Jezus herinnert ons in het Evangelie aan de schande van degenen die de behoeftigen negeren. Laten we ons ver houden van het verharde oog dat de ellende ziet en zich afwendt. Ver weg van de hand die zijn vuist sluit om zijn rijkdom te verbergen en gretig in zijn zakken terugtrekt! Zoals mijn grootmoeder altijd zei: “De duivel komt binnen via de zakken.”
Het is ook die hand die schade toebrengt aan de kwetsbaren door seksueel misbruik, machtsmisbruik of misbruik van vertrouwen.
Laten we ook de talloze gevallen van misbruik in onze geschiedenis en samenleving onder ogen zien! Ze blijven ver verwijderd van onze voeten die weigeren naar de lijdenden toe te gaan, maar veilig op afstand blijven. Niets goeds kan zo tot stand komen!
Ik stel vaak een vraag aan mensen: “Geef je wel eens aalmoes?” – “Ja, mijn vader, ja!” – “En vertel me, wanneer je aalmoes geeft, raak je dan de hand van de behoeftige aan, of gooi je het gewoon en kijk je ergens anders? Kijk je in de ogen van de mensen die lijden?” Laten we daar eens goed over nadenken.
Als we willen investeren in de toekomst, ook op sociaal en economisch vlak, is het nuttig om opnieuw het Evangelie van barmhartigheid als basis voor onze keuzes te nemen. Jezus is de barmhartigheid. Aan ons allen heeft Hij barmhartigheid getoond. Hoe imposant de monumenten van onze welvaart ook lijken, ze blijven altijd reuzen met voeten van klei (vgl. Dn 2, 31-45). Laten we ons geen illusies maken: zonder liefde houdt niets stand, alles vervliegt, brokkelt af en houdt ons gevangen in een vluchtig, leeg en zinloos bestaan, in een inconsistente wereld die, voorbij de façades, al zijn geloofwaardigheid heeft verloren. Waarom? Omdat het de kleinen heeft geminacht en gekwetst.
Zo komen we bij het derde woord: de getuigenis. We kunnen ons hierin laten inspireren door het leven van de heilige Anne van Jezus, Anne de Lobera, op deze dag van haar zaligverklaring. Deze vrouw was een van de protagonisten in de Kerk van haar tijd van een grote hervormingsbeweging, in de voetsporen van een “reus van de geest” – Teresia van Ávila – waarvan zij de idealen heeft verspreid in Spanje, Frankrijk en ook hier in Brussel, in wat toen de Spaanse Nederlanden werd genoemd.
In een tijd waarin pijnlijke schandalen zowel binnen als buiten de christelijke gemeenschap plaatsvinden, hebben zij en haar zusters, door hun bescheiden en eenvoudig leven van gebed, arbeid en naastenliefde, vele mensen opnieuw tot het geloof weten te inspireren. Iemand heeft hun stichting in deze stad zelfs omschreven als een “spirituele magneet.”
Uit keuze heeft ze geen geschriften achtergelaten. Ze heeft zich eerder ingezet om in de praktijk te brengen wat ze had geleerd (vgl. 1 Kor 15, 3). Door haar levenswijze heeft ze bijgedragen aan het herstellen van de Kerk in een tijd van grote moeilijkheden.
Laten we met dankbaarheid het voorbeeld van “vrouwelijke heiligheid” omarmen dat zij ons heeft nagelaten (vgl. Apostolische Exhortatie Gaudete et Exsultate, nr. 12), een voorbeeld dat zowel teder als krachtig is. Haar getuigenis, samen met dat van vele broeders en zusters die ons zijn voorgegaan, nodigt ons uit om ons engagement te vernieuwen en om samen de voetsporen van de Heer te volgen.
Bron: Vatican-news