maandag in het kerstoctaaf
Het evangelie van vandaag neemt ons mee naar de tempel waar we Hanna ontmoeten, een vrouw die haar leven – na het overlijden van haar man – volledig aan God wijdde door gebed en vasten. In een tijd waarin zichtbaar succes vaak als doel wordt nagestreefd, daagt haar voorbeeld ons uit om opnieuw waarde te hechten aan het stille dienen van God en de mensheid door gebed en vasten. Mogen we met haar voorbeeld in gedachten overmorgen het nieuwe jaar ingaan, met een hart dat openstaat voor de stille en vaak verborgen dienst van het gebed.
Uit de eerste brief van Johannes 2, 12-17
Dit stukje uit de Johannesbrief benadrukt de geestelijke groei van alle generaties in hun relatie met God. Tegelijk waarschuwt de brief tegen gehechtheid aan vergankelijke wereldse verlangens, met de oproep om Gods wil te volgen.
Kinderen,
ik schrijf u dat uw zonden u vergeven zijn omwille van zijn naam. Ik schrijf u, ouderen: u kent Hem die er is vanaf het begin. Ik schrijf u, jongeren: u hebt hem die het kwaad zelf is overwonnen. Kinderen, ik schrijf u dus dat u de Vader kent. Ouderen, u schrijf ik: u kent Hem die er is vanaf het begin. Jongeren, u schrijf ik: u bent sterk, het woord van God blijft in u, en u hebt hem die het kwaad zelf is overwonnen.
Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem, want alles wat in de wereld is – begeerte, inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid.
Tussenzang: Ps. 96, 7-10
Refr.: De hemel straalt en de aarde jubelt.
Erken de Heer, stammen en volken,
erken de Heer, zijn majesteit en macht,
erken de Heer, de majesteit van zijn naam,
draag geschenken zijn voorhoven binnen.
Buig u voor de Heer in zijn heilige glorie,
huiver, heel de aarde, wanneer Hij verschijnt.
Zeg aan de volken: ‘De Heer is koning.
Vast staat de wereld, zij wankelt niet.
Hij oordeelt de volken naar recht en wet.’
Vers voor het evangelie (Heb 1, 1-2)
Alleluia.
Nadat God eertijds vele malen en op velerlei wijzen
tot onze vaderen had gesproken door de profeten,
heeft Hij nu, op het einde der tijden,
tot ons gesproken door de Zoon.
Alleluia.
Uit het evangelie volgens Lucas 2, 36-40
Dit evangelie vertelt over Hanna, een hoogbejaarde profetes die haar leven wijdde aan God door dag en nacht te vasten en te bidden in de tempel. Op het moment dat zij Jezus ontmoet, brengt ze hulde aan Hem en spreekt vol vreugde over Hem met allen die hopen op de bevrijding van Jeruzalem.
In die dagen was er ook de profetes, Hanna, de dochter van Fanuel, uit de stam Aser. Ze was hoogbejaard; vanaf haar huwbare leeftijd had ze zeven jaar met haar man geleefd, en ze was nu al vierentachtig jaar weduwe. Ze was altijd in de tempel, waar ze God dag en nacht diende met vasten en bidden. Op dat moment kwam ze naar hen toe, bracht hulde aan God en sprak over het kind met allen die uitzagen naar de bevrijding van Jeruzalem.
Toen ze alles overeenkomstig de wet van de Heer hadden gedaan, keerden ze terug naar Galilea, naar hun woonplaats Nazaret. Het kind groeide op, werd sterk en was vervuld van wijsheid; Gods genade rustte op Hem.
Van Woord naar leven
GEVOUWEN HANDEN, VRUCHTEN VOOR DE MENSHEID
(Bij Lc 2, 36-40)
Hanna’s leven getuigt van diepe toewijding aan God. Als weduwe wijdde ze haar dagen en nachten – zo lezen we – aan vasten en gebed in de tempel. Ze koos voor een leven dat zich niet richtte op wat onmiddellijk zichtbaar resultaat opleverde, maar op een verborgen dienstbaarheid aan God.
Wat kunnen wij van Hanna leren? Wel, dat de kracht van gebed en vasten van onschatbare waarde is. Het brengt niet onmiddellijk zichtbare vruchten voort, maar werkt diep door en heeft een duurzame impact. Door ons gebed kunnen wij bijdragen aan de vrede en het welzijn van de wereld. Net als zichtbare naastenliefde is gebed voor de mensheid ook een daad van liefde: een stille maar krachtige manier om de wereld te zegenen en te dienen.
We leven in een tijd waarin we ons meer aangetrokken voelen tot het zichtbare en meetbare en minder tot wat niet direct zichtbaar is. We waarderen het wel wanneer vrome zielen hun rozenkrans bidden of uren in stille aanbidding doorbrengen voor het Allerheiligste, maar doorgaans nemen we zelf zelden de tijd om ons hieraan te geven. Toch is deze ‘verborgen’ wijze van bidden van onschatbare waarde. Het is een dienst aan God en aan de wereld, een zaad dat in de tijd vrucht draagt.
Misschien vragen de grote conflicten van onze tijd, zoals de oorlog in Oekraïne en het Heilig Land, en het vele onrecht in de wereld, om een hernieuwd bewustzijn van de waarde van het gebed en het vasten. Het nieuwe jaar biedt ons de kans om dit bewustzijn mee te nemen en ons misschien voor te nemen meer tijd te besteden aan deze stille, verborgen dienstbaarheid waardoor wij bijdragen aan een wereld die dieper verbonden is met Gods vrede en genade.
Laten we bidden
Goede God,
moge uw Heilige Geest
diep in ons binnenste gloeien.
Moge Hij ons het verlangen schenken
Kerk en wereld voortdurend neer te leggen
in uw schoot.
Geef ons liefde voor tijd,
liefde voor gebed,
liefde voor het stille dienen
in uw aanwezigheid.
Moge onze gebeden
vrucht dragen voor de mensheid
en een teken van hoop en liefde zijn
voor deze vaak gebroken wereld.
In Christus, onze Heer.
Amen.
Geliefde mensen, mogen we het gebed omarmen als een blijk van liefde voor de mensheid.
Een mooie maandag,
kris
Om mee op weg te gaan
Sta eens stil bij hoe je jouw tijd indeelt. We zeggen vaak dat we weinig tijd hebben, maar besteden we onze tijd werkelijk aan wat waardevol is? Kun je ruimte maken in je dag om een moment, of momenten, van stilte en gebed in te lassen voor Kerk en wereld? Plan bewust tijd voor gebed, in het diepe geloof en besef dat deze vorm van dienstbaarheid vruchten draagt voor jouw eigen leven en dat van de wereld.
Blog ‘Van Woord naar leven’
Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.
Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.
De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.