dinsdag in week 3 van de advent

Geliefde mensen,
vandaag, op 17 december, starten we in de liturgie de grote kerstnoveen, de laatste intensieve voorbereiding op het feest van Kerstmis. Vanaf deze dag weerklinken de O-antifonen, een eeuwenoude en poëtische oproep om de komst van Christus, de Messias, te verwelkomen. Elke dag bezingen we een andere titel van Christus: O Wijsheid, O Heer, O Wortel van Jesse, O Sleutel van David, O Dageraad, O Koning der Volkeren, en O Emmanuel, tot 23 december, om dan op kerstavond de komst van Christus, het Licht van de wereld, vol vreugde te vieren. Moge de dagelijkse lezingen in deze dagen voor Kerst ons hart én de Kerk maken tot een ware kribbe waarin de Heer met veel liefde welkom zal worden geheten.

Uit het boek Genesis 49, 1a-2 + 8-10

In die dagen liet Jakob al zijn zonen bij zich roepen en zei: ‘Kom hier en luister, zonen van Jakob, luister naar Israël, je vader. Juda, jou zullen je broers bejubelen, voor jou buigt de vijand de nek, voor jou zullen mijn zonen zich buigen. Sterk als een jonge leeuw ben jij, je verovert je prooi, mijn zoon, en keert naar je leger terug. Juda gaat liggen als een leeuw, vol majesteit vlijt hij zich neer – wie zou hem durven wekken? In Juda’s handen zal de scepter blijven, tussen zijn voeten de heersersstaf, totdat hij komt die er recht op heeft; hem zullen de volken gehoorzaam zijn.’

Tussenzang: Ps 72, 1-4ab + 7-8 + 17

Refr.: Moge in zijn dagen de rechtvaardige bloeien.

Geef, o God, uw wetten aan de koning,
uw gerechtigheid aan de koningszoon.
Moge hij uw volk rechtvaardig besturen,
uw arme volk naar recht en wet.

Mogen de bergen vrede brengen aan het volk
en de heuvels gerechtigheid.
Moge hij recht doen aan de zwakken,
redding bieden aan de armen.

Moge in zijn dagen de rechtvaardige bloeien,
de vrede wereldwijd zijn tot de maan niet meer bestaat.
Moge hij heersen van zee tot zee,
van de Grote Rivier tot aan de einden der aarde.

Zijn naam zal eeuwig bestaan, zijn naam
zal voortleven zolang de zon zal schijnen.
Dankzij hem zal men zich gezegend noemen,
en alle volken prijzen hem gelukkig.

Vers voor het evangelie

Alleluia.
Wijsheid van de Allerhoogste,
alles bestuurt U met kracht en inzicht;
kom, en leer ons de weg te gaan
van kennis en wijsheid.
Alleluia.

Uit het evangelie volgens Matteüs 1, 1-17

Overzicht van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham.
Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broers, Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar, Peres verwekte Chesron, Chesron verwekte Aram, Aram verwekte Amminadab, Amminadab verwekte Nachson, Nachson verwekte Salmon, Salmon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isaï, Isaï verwekte David, de koning.
David verwekte Salomo bij de vrouw van Uria, Salomo verwekte Rechabeam, Rechabeam verwekte Abia, Abia verwekte Asaf, Asaf verwekte Josafat, Josafat verwekte Joram, Joram verwekte Uzzia, Uzzia verwekte Jotam, Jotam verwekte Achaz, Achaz verwekte Hizkia, Hizkia verwekte Manasse, Manasse verwekte Amos, Amos verwekte Josia, Josia verwekte Jechonja en zijn broers rond het begin van de Babylonische ballingschap.
Ten tijde van de Babylonische ballingschap verwekte Jechonja Sealtiël, Sealtiël verwekte Zerubbabel, Zerubbabel verwekte Abiud, Abiud verwekte Eljakim, Eljakim verwekte Azor, Azor verwekte Sadok, Sadok verwekte Achim, Achim verwekte Eliud, Eliud verwekte Eleazar, Eleazar verwekte Mattan, Mattan verwekte Jakob, Jakob verwekte Jozef, de man van Maria. Bij haar werd Jezus verwekt, die Christus genoemd wordt.
Van Abraham tot David telt de lijst dus veertien generaties, van David tot aan de Babylonische ballingschap veertien generaties, en vanaf de Babylonische ballingschap tot Christus veertien generaties.

Van Woord naar leven

VAN STAMBOOM TOT LEVENSBOOM
(Bij Mt 1, 1-17)

Het evangelie van vandaag, met de stamboom van Jezus, herinnert ons eraan hoe God door de geschiedenis heen werkt. Deze opsomming van generaties laat zien dat God geen verre, abstracte macht is, maar een God die aanwezig wil zijn in het menselijk leven, te midden van de gebrokenheid en complexiteit van onze wereld. Doorheen de eeuwen bereidde Hij de komst van zijn Zoon voor, niet als een onverwachte ingreep, maar als een langverwachte geboorte in een specifieke tijd, familie en plaats. Met Jezus wandelde God de geschiedenis van de mensheid binnen.

Hij koos ervoor om onze natuur te delen en onze pijn en vreugde te dragen. Jezus’ woorden openbaarden Gods wil, zijn wonderen lieten de kracht van Gods liefde zien, en zijn dood en verrijzenis openden de weg naar eeuwig leven. Op Golgotha bracht Christus de diepste duisternis van de mensheid binnen het licht van Gods barmhartigheid, waardoor wij nu deelgenoot mogen zijn van zijn Pasen. Jezus’ komst op aarde markeerde een onmiskenbare mijlpaal: God, die hemel en aarde gemaakt heeft, werd een deel van onze geschiedenis, onze tijd, ons leven.

Het zou echter een vergissing zijn te denken dat Jezus’ hemelvaart een einde maakte aan Gods bezoek op aarde. Integendeel, meer dan ooit is Hemelvaart een feest van Gods nabijheid. Vanuit de hemel, in ons hart en onder ons blijft Hij ons ontmoeten in ons persoonlijk leven, hoe gebroken of onaf onze weg ook is. Christus zoekt ons op in onze vreugden en zorgen, onze pijn en zelfs onze twijfel of vervreemding van God. Hij reikt ons de hand en nodigt ons uit om deel te worden van zijn liefde. Hij biedt ons keer op keer vergeving en vernieuwt onze harten. Als een smeekbede zonder ophouden leert Hij ons nederigheid, zodat we ons volledig aan Hem kunnen schenken.

Deze aanraking aan ieder van ons maakt Hij tot missie van de Kerk. Hij roept de Kerk op om zijn barmhartigheid uit te dragen naar de wereld. Vanuit het hart van de Kerk wil Hij zijn liefde en genade uitstralen, vooral naar de plekken waar wanhoop en duisternis heersen. De wereld vandaag, met haar grote conflicten, ongerechtigheden en diepe pijn, heeft meer dan ooit nood aan Gods Blijde Boodschap. Als volgelingen van Christus mogen we ons niet laten ontmoedigen door de omvang van deze conflicten of de gedachte dat we er als kleine burger weinig aan kunnen doen. Door daden van liefde en het werken aan verzoening kunnen wij Gods barmhartigheid zichtbaar maken in de kleine wereld rondom ons, maar ook in de grote wereld: door ons gebed voor vrede en rechtvaardigheid, en door onze solidariteit met de lijdende en gebroken mens.

Laten we ons, zowel individueel en als gemeenschap, raken door Gods voortdurende aanwezigheid in ons leven. Laten we ons openstellen voor zijn genade en de wereld tegemoet treden met dezelfde nederigheid en liefde die Christus toonde. Zo kunnen we zijn missie vervullen: werken aan een wereld waar het goed is om te wonen en te leven voor ieder, door de hoop en vreugde van het evangelie te dragen en uit te dragen.

Laten we bidden

Goede God,
U bent een God van nabijheid, die ons – in Christus – door de eeuwen heen draagt en ons telkens weer uw liefde toont. Wij danken U dat U ons leven deelt, onze vreugde en ons verdriet draagt, en ons steeds uw genade aanbiedt. Leer ons uw nederigheid en help ons uw barmhartigheid zichtbaar te maken in onze wereld. Maak ons tot instrumenten van uw vrede en hoop.
In Jezus’ naam.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we samen kracht putten uit Gods nabijheid en zijn liefde delen met de wereld om ons heen.
Met een genegen groet,
kris


Om mee op weg te gaan

Sta even stil bij je eigen levensweg en herinner je hoe Christus altijd met je is meegegaan, van het begin tot nu, minuut na minuut. Ben je je bewust van zijn nabijheid? Kun je vandaag met een dankbaar hart leven? Laat vreugde en dankbaarheid opborrelen in je hart en breng dit in gebed bij Hem.


Blog ‘Van Woord naar leven’

Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.

Klik hier voor de blog.

Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.

 

De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.