Christus, Koning van het heelal – B

Hoogfeest

Vandaag vieren we het hoogfeest van Christus Koning, een moment waarop we ons richten op het hart van Jezus’ koningschap, dat radicaal anders is dan wereldse macht. De lezingen van vandaag wijzen ons op de eeuwigheid en volheid van Christus’ heerschappij, maar tegelijkertijd ook op de nederigheid en kwetsbaarheid waarmee Hij regeert. De profeet Daniël ziet in een visioen een Koning die alle volkeren zal verenigen, terwijl het boek Openbaring dit verder verdiept door Christus te beschrijven als degene die ons in liefde bevrijdt en tot een koninklijk priesterschap verheft. In het evangelie maakt Jezus duidelijk dat zijn koninkrijk “niet van deze wereld” is. Hij heerst niet door geweld of overheersing, maar door waarheid en zelfgave. Zijn troon is het kruis, zijn macht de liefde die leven geeft. Dit koningschap roept ons op om ons leven te laten raken door Christus zelf en door te geven wat we ontvangen: dienstbaarheid, hoop en vrede.

Uit de profeet Daniël 7, 13-14

In mijn nachtelijk visioen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die eruitzag als een mens. Hij naderde de oude wijze en werd voor Hem geleid. Hem werden macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken en naties, welke taal zij ook spraken, dienden hem. Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij, die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan.

Tussenzang: Uit ps 93

(tekst onder geluidsfragment)

Refr.: De Heer is koning, met luister omkleed.

De Heer is koning, met luister omkleed,
met macht heeft de Heer zich omgord.

Zo vast als de aarde, onwankelbaar,
zo vast staat uw troon door de eeuwen,
van eeuwigheid, God, zijt Gij.

Betrouwbaar is alles wat Gij betuigt,
uw huis zij heilig in lengte van dagen.

Uit het boek Apocalyps 1, 5-8

Genade zij u van Jezus Christus, de betrouwbare getuige, de eerstgeborene uit de dood, de heerser over de vorsten van de aarde. Aan Hem die ons liefheeft en ons van onze zonden heeft bevrijd door zijn bloed, die een koninkrijk uit ons gevormd heeft en ons heeft gemaakt tot priesters voor God, zijn Vader – aan Hem komt de eer toe en de macht, tot in eeuwigheid. Amen.
Hij komt met de wolken, en dan zal iedereen Hem zien, ook degenen die Hem doorstoken hebben. Alle volken op aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.
‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘Ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’

Vers voor het evangelie (Mt 11, 9-10)

Alleluia.
Gezegend Hij die komt
in de naam van de Heer.
Gezegend het komende koninkrijk
van onze vader David.
Alleluia.

Uit het evangelie volgens Johannes 18, 33b-37

Pilatus liet Jezus bij zich komen en vroeg Hem: ‘Bent U de koning van de Joden?’
Jezus antwoordde: ‘Vraagt u dit uit uzelf of hebben anderen dit over Mij gezegd?’
‘Ik ben toch geen Jood,’ antwoordde Pilatus. ‘Uw volk en uw hogepriesters hebben U aan mij uitgeleverd – wat hebt U gedaan?’
Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat Ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’
Pilatus zei: ‘U bent dus koning?’
‘U zegt dat Ik koning ben,’ zei Jezus. ‘Ik ben geboren en naar de wereld gekomen om van de waarheid te getuigen, en ieder die de waarheid is toegedaan, luistert naar wat Ik zeg.’ 

Van Woord naar leven

TWEE TRONEN, ÉÉN WAARHEID
(Bij het hoogfeest van Christus Koning)

Vandaag zien we twee koningen tegenover elkaar. Ze staan in dezelfde ruimte. Pilatus met zijn koningschap, en Jezus met het zijne. Hetzelfde woord, maar met een totaal andere invulling. Het koningschap van Pilatus staat voor macht, overheersing, gediend willen worden, rijkdom, toe-eigening. Jezus’ koningschap daarentegen staat voor nederigheid, vrede, liefde, dienstbaarheid en zichzelf geven. Twee koningen in dezelfde ruimte, dicht bij elkaar, maar onvergelijkbaar.

Iets soortgelijks zien we bij het laatste avondmaal, een van de grootste momenten in de geschiedenis: Jezus en Judas, aan dezelfde tafel. Jezus, die de mensheid komt verlossen, en Judas, die de Liefde verraadt.

Dit patroon zien we ook in de wereld om ons heen, in het verleden en vandaag de dag. Liefde en kwaad, waarheid en leugen, ze bestaan naast elkaar, dicht bij elkaar, in dezelfde ruimte.
En als we eerlijk in de spiegel kijken, herkennen we het ook in onszelf: licht en donker, liefde en angst, aanbidding en weglopen. Alles in dezelfde persoon, in hetzelfde hart, in dezelfde ruimte.

Zowel het koningschap van Pilatus als dat van Jezus wordt gekenmerkt door macht, maar met een totaal andere invulling. Pilatus oefent macht uit zonder God, puur menselijk, gericht op overheersing. Jezus’ macht is goddelijk, en gekenmerkt door nederigheid, vergeving en dienstbaarheid. Zijn almacht is zichtbaar in broosheid: Hij zoekt ons op, wast onze voeten, draagt het kruis en geeft zijn leven in liefde.

De vraag is: voor welk koningschap kiezen wij? Welk koningschap laten we diep in onszelf toe? Kiezen we voor het duiveltje van wereldse macht, of verwelkomen we de Heer in zijn goddelijke nederigheid?

Laten we de Heer toe om voor ons neer te knielen en onze voeten te wassen? Zijn we bereid ons door Hem te laten reinigen, zodat we vernieuwd worden en deel kunnen hebben aan zijn liefde? Verwelkomen we Hem in de verborgen plekken van ons hart, daar waar we kwetsbaar en verloren zijn? Durven we ons openen voor zijn aanraking, zodat zijn licht onze duisternis kan omvormen tot leven en hoop?

Geen enkele Pilatus, hoe machtig, rijk of invloedrijk ook, kan bieden wat Jezus biedt. Alleen Hij bezit de goddelijke almacht die ons echt kan bevrijden. Hij belichaamt niet alleen deze macht, maar Hij brengt haar naar ons toe, en biedt zichzelf in ons diepste binnenste aan.

Jezus’ koningschap is een koningschap van liefde. Het wil ons leren om God in waarheid te kennen en zijn liefde gestalte te geven in deze wereld. Een wereld zonder honger, zonder oorlog, zonder wereldse overheersing. Niet alleen op wereldniveau, maar ook in onze gemeenschappen, in onze gezinnen en in ons eigen hart.

Laat ons de Heer verwelkomen in zijn goddelijke nederigheid en hemelse almacht. Als een bedelaar komt Hij naar ons toe, vragend of wij ons hart willen leggen in het Zijne. Hij nodigt ons uit deel te worden van zijn liefde, van Gods liefde voor iedereen.

Kom, laten we ons toevertrouwen aan Jezus en zijn koningschap. Het loont de moeite, absoluut! Laat ons Kerk zijn, een gemeenschap van liefde, om de wereld te omarmen met Gods licht. Laat ons een paasgemeenschap zijn, voortdurend groeiend in Hem.

Laten we bidden

Heer Jezus, Christus Koning,
als een bedelaar komt U naar ons toe,
smekend om onze liefde.
Mogen wij U lof toezingen
door uw liefde te zijn voor elkaar,
diep verankerd in U.
Alle dagen van ons leven.
Amen.

Geliefde mensen, vandaag staan licht en donker, liefde en macht tegenover elkaar, net als in ons eigen hart. Kies voor het koningschap van Jezus: nederigheid, liefde en dienstbaarheid. Laat zijn licht je duisternis omvormen tot een leven van liefde voor ieder.
Een gezegend hoogfeest,
kris


Om mee op weg te gaan

Als je bidt, stel je dan voor (maar dieper dan een beeld alleen) dat Christus voor je neerknielt om je voeten te wassen. Dát is zijn koningschap. Laat het gebeuren. Laat het een feest zijn van Gods barmhartigheid voor jou.


Blog ‘Van Woord naar leven’

Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.

Klik hier voor de blog.

Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.

 

De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.