Aldo Cavalli: ‘Kom naar Medjugorje, een plaats van genade’

Vatican News sprak met Aartsbisschop Aldo Cavalli, die door Paus Franciscus naar Medjugorje is gestuurd als Apostolisch Visitator. Hij heeft de taak om de boodschappen die worden toegeschreven aan de ‘Koningin van de Vrede’ te beoordelen en te beslissen of ze gepubliceerd mogen worden.

“Medjugorje is een gewone plek – er is niets bijzonders aan. Het is door genade een spirituele bestemming geworden, waar mensen van over de hele wereld naartoe komen. Ze komen, en ze beginnen te bidden.”

Dat zegt aartsbisschop Aldo Cavalli in een interview met Vatican News. Hij is een ervaren pauselijke diplomaat die in november 2021 door paus Franciscus werd aangesteld als Apostolisch Visitator in Medjugorje, een klein dorp in Bosnië en Herzegovina dat in de afgelopen veertig jaar een van de meest bezochte Maria-bedevaartsoorden ter wereld is geworden.

“Het jaar 2024 was een belangrijk jaar voor Medjugorje. In mei publiceerde het Dicasterie voor de Geloofsleer nieuwe richtlijnen over vermeende bovennatuurlijke fenomenen, die het eenvoudiger maken om devoties goed te keuren zonder dat de Heilige Stoel daarbij een verklaring van bovennatuurlijkheid hoeft af te geven. In september verscheen een nota met de titel De Koningin van de Vrede, gewijd aan de spirituele ervaring van Medjugorje. Hiermee kreeg het Maria-fenomeen het ‘nulla osta’, de hoogste erkenning binnen de nieuwe normen. Sindsdien kunnen de boodschappen die aan de zieners worden toegeschreven, worden gepubliceerd met een verklaring dat ze in overeenstemming zijn met de kerkelijke leer.”

Vatican News: U woont nu al een paar jaar in de parochie van Medjugorje en ontmoet veel pelgrims. Wat is uw ervaring?

Aartsbisschop Aldo Cavalli: “Ik was nooit eerder in Medjugorje geweest. Maar ik ben Italiaan, en zoals veel mensen uit mijn land had ik contact met mensen die erheen waren gegaan. Ik merkte altijd dat deze mensen, na hun bezoek aan Medjugorje, spiritueel en menselijk meer toegewijd waren: in de kerk, in catechese en in het doen van goede werken. Ze waren veel toegewijder dan daarvoor. Nu ben ik hier al drie jaar: het is een gewone plek, zonder iets bijzonders, en door genade is het een spirituele plek geworden waar mensen van over de hele wereld naartoe komen. Ze komen en beginnen te bidden. Ze ontmoeten Jezus en Maria begeleidt hen hierin. Ze willen hun leven veranderen, beter leven dan voorheen, en ze willen hun problemen aanpakken of goed oplossen. Deze verandering mogen we ‘bekering’ noemen. Het vindt vaak op een bijzondere manier plaats, namelijk in het sacrament van de biecht. Dit laatste gebeurt hier vaak.”

Wat valt u op aan de vele pelgrims?

“Jong en oud komen naar Medjugorje. Ze komen vaak zonder enige sponsoring. Ze komen met één doel: de Heer en Maria ontmoeten. Er is hiert niets om te zien of te bezoeken: als religieus toeristische plek hebben we niets te bieden. Maar hier beginnen jongeren en volwassenen te bidden. Kort na mijn aankomst, drie jaar geleden in februari, stond ik tussen de buitenbanken achter de kerk. Een Latijns-Amerikaanse familie kwam binnen, met een rebelse jongen van 15. Na slechts vijf minuten ging hij biechten… en zijn ouders keken verbaasd toe.
Het is een plek van genade die de Heer heeft gekozen om mensen te ontmoeten. Het ‘nulla osta’ dat werd verleend, mogen we beluisteren als een uitnodiging: ga, ga, ga! Ga erheen, want het is een plek van genade waar je de Heer ontmoet en de Heer jou ontmoet.”

Dankzij de nieuwe normen die Paus Franciscus heeft ingevoerd, ligt de nadruk bij het beoordelen van deze gevallen meer op de spirituele vruchten.

“Het Dicasterie voor de Geloofsleer onderzocht daarbij twee concrete aspecten. Het eerste betreft de vruchten: duizenden mensen van over de hele wereld bezoeken Medjugorje. Dit jaar alleen kwamen er twee miljoen pelgrims, waaronder bijna 50.000 priesters die deelnamen aan gebed en spirituele verdieping. Een andere belangrijke vrucht is het grote aantal roepingen dat hieruit voortkomt.
Het tweede punt betreft de boodschappen: elke boodschap werd zorgvuldig vergeleken met de geloofsleer en bleek daarmee volledig in overeenstemming. De positieve vruchten en de geloofsgetrouwheid van de boodschappen suggereren dat Medjugorje een bijzondere plek is waar spirituele genade en verdieping ervaren kunnen worden.”

Hoe verloopt het proces van de publicatie van de boodschappen?

“Het proces is eenvoudig: wanneer er een boodschap is, schrijft de ontvanger deze op in het Kroatisch en stuurt deze naar mij. Vervolgens wordt de tekst direct vertaald naar het Italiaans. Er zijn twee belangrijke menselijke schakels in dit proces: eerst schrijft de ontvanger de boodschap op, en daarna wordt deze vertaald. Om die reden spreken we altijd van ’toegeschreven boodschappen’, zelfs als we positief staan tegenover de inhoud. Aan het einde van de boodschap voegen we toe: ‘met kerkelijke goedkeuring’.
De boodschappen voegen niets toe aan de Openbaring, maar ze verrijken ons geloof en helpen ons om dat in het dagelijks leven beter vorm te geven.”

Heeft u de zieners van Medjugorje ontmoet?

“Ja, ik heb de zieners ontmoet. Het zijn eenvoudige mensen, met hun eigen families en problemen, zoals iedereen. Iemand maakte ooit bezwaar omdat geen van hen priester of zuster is geworden. Maar iedereen heeft zijn eigen roeping! Het zijn gewone, goede mensen. Ik zie ze regelmatig, we drinken samen koffie. Ze groeien in geloof, ieder op hun eigen manier, en worden steeds wijzer.”

Wat heeft u geleerd in deze drie jaar in de parochie van Medjugorje?

“Ik heb geleerd dat er genade is op deze plek. Ik heb geleerd dat de Heer ons altijd met zijn genade begeleidt, dat Hij een plan voor ons leven heeft, en dat Hij ons liefheeft.”

In Medjugorje noemde Maria zichzelf ‘Koningin van de Vrede’. Een boodschap die vandaag de dag uiterst actueel is.

“Een van de eerste toegeschreven boodschappen, uit 1981, is in dit opzicht heel diepgaand. Het luidt: ‘Vrede, vrede, laat vrede heersen.’ Maar let op: deze vrede begint niet tussen mensen onderling, maar eerst tussen God en ons. Pas daarna kan er vrede onder mensen zijn. Dit is fundamenteel. Toen de Joden uit Egypte trokken, gaf God via Mozes te kennen dat vrijheid alleen mogelijk is als we zijn geboden volgen. God is cruciaal voor vrede. De geboden leren ons bijvoorbeeld het leven te respecteren en niet te doden, het belang van het gezin te erkennen en elkaar te respecteren. Als we volgens deze richtlijnen leven, kunnen we in vrede samenleven. Doen we dat niet, dan ontstaan conflicten en oorlogen.”

Een ander belangrijk element van de boodschap van Medjugorje is de context: de verschijningen vonden plaats in een regio waar verschillende religies samenleven, en die zwaar werd getroffen door geweld. Wat kunt u hierover zeggen?

“Het sleutelwoord is dialoog. ‘Dia logos’ betekent: ik presenteer jou mijn identiteit – mijn manier van leven, denken, geloven en handelen. En jij presenteert mij de jouwe. Door dialoog leren we elkaar kennen, terwijl we onze eigen identiteit behouden. Als we onze identiteit verliezen, stopt de dialoog. En dan komt de tragedie.
In Medjugorje hebben we een duidelijke identiteit: voor ons is Jezus Christus de enige Heer.”

De nieuwe normen die in mei door het Dicasterie voor de Geloofsleer zijn gepubliceerd, weerspiegelen de pastorale geest van Paus Franciscus. Ze tonen zijn grote aandacht voor het geloof van gewone mensen en hun volksdevotie. Hoe belangrijk is dit aspect?

“We moeten sterke religieuze referentiepunten bieden. De volksdevotie wordt verrijkt door Maria, de Moeder van God, als voorbeeld en door Jezus Christus als absoluut referentiepunt. Als gewone mensen met al hun problemen hier komen, ontmoeten ze Maria, die net als zij heeft geleden. Het beeld van Maria als Moeder van Smarten staat in bijna elke parochie: zij die heeft geleden zoals jij, en jou begeleidt naar Jezus Christus, die je de kracht geeft om goed te leven. Met Gods hulp kun je je problemen het hoofd bieden. Dit eenvoudige geloof van gewone mensen vindt uitdrukking in gebedsvormen zoals de rozenkrans, de eucharistie en de eucharistische aanbidding. Afgelopen zomer stonden er 30.000 tot 40.000 jongeren in absolute stilte in aanbidding. Daar, in dat getransformeerde brood, is de werkelijke, wezenlijke aanwezigheid van Jezus Christus. Hij kijkt naar mij, ik kijk naar Hem. Hij spreekt tot mij, en ik tot Hem. Zoveel mensen hebben me verteld dat ze de Heer tot hen hoorden spreken in de eucharistie.”

Op basis van uw woorden en wat er in de nota van het Dicasterie staat, kunnen we dan iedereen uitnodigen om naar Medjugorje te pelgrimeren?

“Het document maakt duidelijk dat Medjugorje een plek van genade is en moedigt pelgrims aan om erheen te gaan.”

Bron: Vatican-news

Medjugorje tijdens de avondviering