woensdag in week 3 van de advent

Uit de profeet Jeremia 23, 5-8

De dag zal komen – spreekt de Heer – dat Ik aan Davids stam een rechtmatige telg laat ontspruiten, die als koning een wijs beleid zal voeren en die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven. Dan wordt Juda verlost en zal Israël veilig wonen. Zijn naam zal zijn “De Heer is onze gerechtigheid”. Daarom, de dag zal komen – spreekt de Heer – dat er niet meer wordt gezegd: “Zo waar de Heer leeft, die het volk van Israël uit Egypte heeft bevrijd,” maar: “Zo waar de Heer leeft, die de nakomelingen van Israël uit het land van het Noorden heeft bevrijd en uit de andere landen waarheen Hij hen verdreven had.” Dan zullen ze weer in hun eigen land wonen.’

Tussenzang: Ps 72, 1-2 + 12-13 + 18-19

Refr.: Moge zijn luister heel de aarde vervullen.

Geef, o God, uw wetten aan de koning,
uw gerechtigheid aan de koningszoon.
Moge hij uw volk rechtvaardig besturen,
uw arme volk naar recht en wet.

Hij zal bevrijden wie arm is en om hulp roept,
wie zwak is en geen helper heeft.
Hij ontfermt zich over weerlozen en armen,
wie arm is, redt hij het leven.

Geprezen zij God, de Heer, de God van Israël.
Hij doet wonderen, Hij alleen.
Geprezen zij zijn luisterrijke naam, voor eeuwig.
Moge zijn luister heel de aarde vervullen.

Vers voor het evangelie

Alleluia.
Leider van het huis Israël,
Mozes hebt Gij op de Sinaï de Wet gegeven;
kom ons met uw sterke arm bevrijden.
Alleluia.

Uit het evangelie volgens Matteüs 1, 18-24

De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest. Haar man Jozef, die een rechtschapen mens was, wilde haar niet in opspraak brengen en dacht erover haar in stilte te verstoten. Toen hij dit overwoog, verscheen hem in een droom een engel van de Heer, die zei: ‘Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest. Ze zal een zoon baren. Geef Hem de naam Jezus, want Hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden.’ Dit alles is gebeurd omdat in vervulling moest gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuel geven,’ wat in onze taal betekent: ‘God is met ons’. 
Jozef werd wakker en deed wat de engel van de Heer hem had opgedragen: hij nam zijn vrouw bij zich.

Van Woord naar leven

VEILIG WONEN IN HET LAND VAN BELOFTE
(Bij Jer 23, 5-8 / Mt 1, 18-24)

Beste mensen, de dag zal komen …
Deze woorden uit de eerste lezing klinken wel heel spannend. Ze komen zelfs tweemaal voor in de korte lezing van vandaag uit het boek Jeremia. Zijn secretaris, Baruch, noteert alles wat hij zegt. Het is echter ‘de Heer’ die aan het woord is.
Er klinkt een belofte uit deze lezing. Er zal een koningszoon geboren worden uit het geslacht van David, een wijze man die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven.
De dag zal komen … dat Ik aan Davids stam een rechtmatige telg laat ontspruiten, die als koning een wijs beleid zal voeren en die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven. Dan wordt Juda verlost en zal Israël veilig wonen. Zijn naam zal zijn “De Heer is onze gerechtigheid”.

Deze belofte zal in Jezus gestalte krijgen, concludeert de Kerk, want de Kerk ziet in Jezus de wijze man. Jezus die recht en gerechtigheid zal handhaven. Hij heeft immers altijd een zwak gehad voor de verdrukten.
In onze voorbereidingstijd op Kerstmis denken we hier vanzelf aan Jezus, de Komende, die altijd weer opnieuw zal komen.

Hoe staat het met ons eigen verlangen naar Hem, geven wij er ruimte aan nu we de derde adventsweek in zijn gegaan? Wat mij opvalt is dat in deze adventstijd iets wordt aangereikt waar we allemaal naar verlangen, in welke tijd we ook leven. Ook in onze roerige tijd is ons verlangen groot naar verlossing en naar gerechtigheid voor alle volkeren.

Ons verlangen. De woorden ‘verlangen’ en ‘verlengen’ hebben met elkaar te maken.
Je reikhalst met je ziel als het ware voor je uit. Je verlengt je ziel in voorwaartse richting. Met het woord Verlangen, verleg jij de grenzen. Verlangen richt zich op wat nog niet, of maar ten dele, gerealiseerd is.
Zo gaan we Kerstmis tegemoet, de toekomst in met Hem die ons veilig zal doen wonen.
Dat ‘land’ is een breed begrip. Als Hij erbij is, kan elk plekje dat ‘land’ zijn.

Laten we bidden

Barmhartige en genadige God,
met grote pijn
denken we aan Israël en aan de Palestijnen
en aan alle landen die lijden
onder vreselijke omstandigheden.
Wij willen bidden
voor alle mensen over de hele wereld
dat ieder die lijdt onder oorlog en geweld,
verwoesting en strijd,
geraakt zal mogen worden
door een flits van uw barmhartigheid.
Jezus, onze Redder,
kom met spoed en wacht niet langer,
tot lof van U, de allerhoogste
en barmhartige God.
Amen

Beste mensen, strek je armen uit, reikhals van verlangen naar Hem die komen gaat!
Ricky


Om mee op weg te gaan

Tobben over oorlogen en geweld helpt niet. Bidden is een krachtiger middel. En liefde gestalte geven in je eigen leefomgeving, is een directe manier om vrede in de wereld te brengen op het kleine stukje aarde waar je woont. Kun je daarin geloven, en zet het je ook aan om er vormen voor te vinden? Welke manieren spreken je aan om vrede te verspreiden?


Blog ‘Van Woord naar leven’

Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.

Klik hier voor de blog.

Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.

 

De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.