dinsdag in week 15 door het jaar
Uit de profeet Jesaja 7, 1-9
Politiek gezien is de situatie van koning Achaz niet erg rooskleurig. Van alle kanten bedreigen zijn buren hem en zoeken ze wederzijds steun bij elkaar om hun aanvallers te weerstaan. Koning Achaz krijgt verleidelijke voorstellen. Eén ding vergeet hij echter, en daar komt Jesaja hem op wijzen: als jullie vertrouwen hebben, houden jullie stand.
In de tijd dat Achaz, de zoon van Jotam, de zoon van Uzzia, regeerde over Juda, trok koning Resin van Aram samen met koning Pekach van Israël, de zoon van Remaljahu, op naar Jeruzalem. Hij belegerde de stad, maar slaagde er niet in haar in te nemen. Toen het koningshuis van David het bericht kreeg dat Aram zich in Efraïm had gelegerd, sloeg de koning en zijn volk de schrik om het hart, en zij beefden als bomen in de storm.
Toen zei de Heer tegen Jesaja: ‘Ga samen met je zoon Sear-Jasub op weg om Achaz te ontmoeten, op de straat van het bleekveld, waar de watertoevoer in het bovenste waterbekken uitkomt. Zeg tegen hem: “Houd het hoofd koel, laat u geen schrik aanjagen door die twee smeulende stukken hout, Resin van Aram en de zoon van Remaljahu, hoe hoog hun woede ook oplaait. Aram mag dan kwaad tegen u in de zin hebben, net als Efraïm met die zoon van Remaljahu, en zeggen: ‘Laten we tegen Juda ten strijde trekken, het met angst vervullen en overmeesteren, en dan stellen we de zoon van Tabeal aan als koning’ – maar dit zegt God, de Heer: Het zal niet gebeuren, het zal niet zo gaan. Immers, het hoofd van Aram is Damascus, en het hoofd van Damascus is die Resin; het hoofd van Efraïm is Samaria, en het hoofd van Samaria is die zoon van Remaljahu. Trouwens, nog vijfenzestig jaar en het volk van Efraïm bestaat niet meer. Maar als jullie geen vertrouwen hebben, houden jullie geen stand.”’
Tussenzang: Ps 48, 2-8
Refr.: De stad van de Heer, God houdt haar voor eeuwig in stand.
Groot is de Heer, Hem komt alle lof toe.
In de stad van onze God, op zijn heilige berg
– schone hoogte, vreugde van heel de aarde.
Sionsberg, flank op het noorden,
zetel van de grote koning –
in haar vesting weet men:
God is onze burcht.
Koningen sloten zich aaneen,
samen trokken zij ten strijde.
Maar wat zij zagen, verbijsterde hen,
verschrikt namen zij de vlucht.
Een siddering greep hen daar aan,
zoals krampen een barende vrouw,
zoals de oosterstorm inbeukt
op schepen uit Tarsis.
Vers voor het evangelie (Ps 139, 36a + 29b)
Alleluia.
Neig mijn hart naar uw richtlijnen
en leer mij genadig uw wet.
Alleluia.
Uit het evangelie volgens Matteüs 11, 20-24
Veel Joden vroegen regelmatig om duidelijke tekens van Jezus. Zelfs als Hij deze tekens gaf, geloofden zij nog steeds niet. In de steden waar de meeste wonderen gebeurden, vond er nog steeds geen bekering plaats. Tekens vragen om ongeloof te rechtvaardigen is geen openheid tegenover de Blijde Boodschap.
Jezus maakte de steden waar bijna al zijn wonderen hadden plaatsgevonden, het verwijt dat ze niet tot inkeer waren gekomen: ‘Wee Chorazin, wee Betsaïda, want als in Tyrus en Sidon de wonderen waren gebeurd die bij jullie gebeurd zijn, dan zouden de inwoners van die steden zich allang in een boetekleed hebben gehuld en met stof op hun hoofd tot inkeer gekomen zijn. Ik zeg jullie: op de dag van het oordeel zal het lot van Tyrus en Sidon draaglijker zijn dan dat van jullie.
En jij dan, Kafarnaüm, je denkt toch niet dat je tot in de hemel zult worden verheven? In het diepst van het dodenrijk zul je afdalen! Want als in Sodom de wonderen waren gebeurd die bij jou gebeurd zijn, dan was het tot op de huidige dag blijven bestaan. Ik zeg je dat op de dag van het oordeel het lot van Sodom draaglijker zal zijn dan dat van jou.’
Van Woord naar leven
ZONDER VERTROUWEN KOM JE NERGENS
(bij Jes 7, 1-9)
Beste mensen, vandaag lezen we over plannen (in de eerste lezing) waar je misschien moedeloos van zou kunnen worden. Als het over oorlogen organiseren gaat, dan lijkt het wel of de lezing in deze tijd geschreven zou zijn. Oorlogen zijn trouwens van alle tijden. Onze kernvraag zou kunnen luiden: Zou de wereld beter worden van oorlogen? Bij elke oorlog is er een winnaar en een verliezer. En aan beide kanten kost het veel mensenlevens. Mensenlevens die kostbaar zijn in Gods ogen. Het lijkt zo simpel: dit kan niet de weg zijn, maar hoe dan wel?
Het motief in de eerste lezing om wel oorlogen te promoten door samenwerking met anderen volkeren, is angst. Angst, dat weten we allemaal, is een slechte raadgever.
Er staat zo beeldend omschreven: ‘… sloeg de koning en zijn volk de schrik om het hart, en ze beefden als bomen in de storm. JHWH stuurde Jesaja met zijn zoon op pad met een andere, te bewandelen, weg: Alleen als jullie vertrouwen hebben houden jullie stand. Dat zijn wijze woorden. In de oude Canisiusvertaling stond het wat anders geformuleerd: Vertrouw je het niet, dan hou je het niet. Die woorden heb ik destijds tot een positieve formulering verwerkt: Vertrouw je het wel, dan hou je het wel. Zo heb ik die zin mijn hele leven meegenomen als enorme uitdaging. Ik heb die woorden ook anderen wel eens aangereikt. Ik moet nu denken aan mijn jongste dochter die mij, toen ik erg ziek was, dezelfde woorden aanreikte. Woorden die ikzelf juist haar bij een problematische situatie had aangereikt. Dat ontroerde me zeer.
Mooi dat er nu in de nieuwste vertaling de zin ook positief gesteld is.
De woorden (in het vervolg van deze lezing) gaan vooraf aan de geboorte van een kind, en worden toegepast op de belofte in een verre toekomst: op het kind Jezus, al betrof het in deze concrete situatie een kind van koning Achaz.
Vandaag wil ik me alleen richten op het vertrouwen in onze eigen levens. In ieder mens wordt het vertrouwen op de proef gesteld. Probeer eens bij jezelf na te gaan wat er in je gebeurt als je vertrouwen op de proef gesteld wordt. Dat zal voor ieder anders zijn.
Het is enerzijds een psychisch proces waar je doorheen moet. We kunnen er ons tegen verzetten, we kunnen het proberen te ontkennen, we kunnen het willen overwinnen door krampachtig vast te houden aan de gedachte dat het niet waar kan zijn, we kunnen er depressief van worden of zelfs in een vorm van verslaving geraken enzovoorts.
Anderzijds: In elke beproeving zit er ook een andere mogelijkheid om ermee om te gaan. Zo komen we uit bij de religieuze dimensie, die gewekt kan worden juist in de diepste nood. Daar waar alles verloren lijkt, is er altijd een deur. Zo kan een beproeving een opening worden naar een intenser geloof in, en vertrouwen op het feit dat je nooit alleen gelaten wordt in de duisternis. Welke ‘oorlog’ er ook in jezelf of in de wereld om je heen, woedt, je mag altijd beroep doen op de Ene die over ons en onze wereld waakt. ‘Engelen’ zijn er om ons heen, en in onszelf. Bovenstaande zin in de oude of de nieuwe vorm is als een ‘deur’ waarmee je de weg opent naar genezing, naar heelheid, naar verbondenheid, naar gemeenschap met de Ene. Dit, opdat er straks ook een ‘kind’ uit ons geboren kan worden.
Laten we bidden
Goede Vader,
we leven in een tijd waarin er op veel plaatsen oorlog is en de dreiging bestaat dat we hier nog lang niet mee klaar zijn. Wees ons nabij. Wij willen niet toegeven aan het angst-denken, maar ons volle vertrouwen richten op U. Moge U onze harten openen voor het inzicht en de openheid dat hetgeen voor mensen niet mogelijk is, wel mogelijk is voor U, door Christus Jezus, onze Broeder, die ons in alles is voorgegaan.
Amen
Beste mensen, laten we ons vandaag niet leiden door negatieve gedachten maar volop door positieve, in verbondenheid met Hem.
Ricky
Suggesties voor onderweg:
Welk incident in je leven vraagt erom toegelaten te worden om opbouwend mee te weken, en je gedachten erover een positieve richting te geven?
Misschien kan de spreuk die Jesaja door moest geven, voor jou, in de oude of nieuwe vertaling daar misschien een hulpmiddel bij zijn?
Blog ‘Van Woord naar leven’
Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.
Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.
De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.