Niemand redt zichzelf – Vrede en broederlijkheid
Vorige dinsdag organiseerde Sant’Egidio in Rome zoals elk jaar een interreligieuze gebedsbijeenkomst ten navolging van de historische dag die paus Joannes Paulus II op 27 oktober 1986 in Assisi opzette. Thema: ‘Niemand redt zichzelf. Vrede en broederlijkheid.’
Ik dacht eerst niet te komen omwille van de coronarestricties, zei de Japanse zenboeddhist Shoten Minegishi, maar ik wou de vriendschap in ere houden die de voorbije jaren met de Sint-Egidiusbeweging en met vele religieuze leiders werd opgebouwd en dus ben ik toch gekomen.
Heilig Land
Nochtans was de bijeenkomst serieus gedownsized; alles was korter dan normaal en met de coronamaatregelen schoot ook de gebruikelijke hartelijkheid enigszins erbij in. Maar vele religieuze leiders onderstreepten hoezeer zij intussen persoonlijke vrienden geworden zijn. Ik begroette ooit ergens Bartholomeüs I van Constantinopel met de opmerking dat zijn vriendschap met paus Franciscus een zegen is voor de Kerk in Oost en West. Ik ervaar onze vriendschap vooral ook als een persoonlijke zegen, antwoordde de oecumenische patriarch.
De Franse opperrabbijn Haïm Korsia en islamitische kopstuk Mohamed Abdelsalam Abdelattif behoren tot dat groepje intimi van de paus.
Die vriendschap doet in de marge van officiële toespraken altijd belangrijke uitnodigingen heen en weer gaan. De Franse opperrabbijn Haïm Korsia vroeg paus Franciscus expliciet zijn bemiddelende rol tussen joden en moslims te blijven spelen. Niemand verwees naar het Heilig Land, waar het conflict tussen Israël en Palestijnen muurvast lijkt te zitten, maar secretaris-generaal van het Hoge Comité voor Menselijke Broederschap, de moslimgeleerde Mohamed Abdelsalam Abdellatif, nam de uitnodiging alvast met open handen aan.
Nagorno-Karabakh
Toch kan duidelijk minder tijdens zo’n coronaproofevenement op de Romeinse Piazza del Campidoglio dan op een meerdaagse bijeenkomst waarop desnoods een extraboodschap aan de geplande tussenkomsten kan worden toegevoegd. Hoewel vooraf aangekondigd was er in Rome gisteren geen videoboodschap van Europees Commissievoorzitster Ursula von der Leyen en ook voor het oplaaiende geweld op de Kaukasus sinds Azerbeidzjan de Armeense enclave Artsakh (Armeens voor Nagorno-Karabakh) binnenviel, was er nauwelijks aandacht.
Natuurlijk nam wel een Armeens-apostolische bisschop deel aan het oecumenische gebed van de christenen voor de slotceremonie.
Grootimam Ahmed al-Tayyeb van de Al Azhar-moskee in Caïro was omwille van corona niet in personam in Rome, maar zijn vertrouwensman Abdelattif las zijn boodschap voor. En opmerkelijk: de hoogste soenitische autoriteit spoelde zijn mond niet toen hij de gruwelijke moord op Samuel Paty veroordeelde. Die Franse leerkracht werd vorige week door een jonge jihadist vermoord omdat hij in de klas een Mohamed-cartoon had laten zien in de hoop met zijn leerlingen over vrijheid van meningsuiting te kunnen discussiëren.
Beledigen
Ik neem uitdrukkelijk afstand van deze criminele daad en van al wie zo’n perverse ideologie nastreeft, liet de sjeik weten. Deze terrorist vertegenwoordigt niet de religie van Mohamed net zomin als de Nieuw-Zeelandse terrorist die moslims doodde in de moskee niet de religie van Jezus vertegenwoordigt. Maar, voegde de grootimam eraan toe, het beledigen van religies en het misbruik van heilige symbolen onder het mom van de vrijheid van meningsuiting is een vorm van intellectuele ambiguïteit en een expliciete oproep tot immoraliteit.
Deze moord staat haaks op de voorschriften van de islamitische religie. Ahmed al-Tayyeb
Het thema van deze bijeenkomst in Rome luidde: Niemand redt zichzelf. Vrede en Broederlijkheid. Daarmee werd onder meer verwezen naar de boodschap die paus Franciscus van bij het begin van de coronapandemie voortdurend herhaalt: Wij zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Natuurlijk is iedereen erg voorkomend als de paus persoonlijk in het midden staat, maar het viel op dat ook de leiders van andere religies – joden, moslims, sikhs e tutti quanti – allemaal uit de recente encycliek Tutti Fratelli citeerden.
Benoit Lannoo
Bron: Kerknet.be